Hizmet Tespit Davaları

Hizmet akdine tabi çalışmalarına rağmen, işveren tarafından zorunlu sigortalılık sürelerinin Sosyal Güvenlik Kurumu’na doğru olarak beyan edilmemesi üzerine, İşçi tarafından, iş mahkemelerinde “sigortalılık süresinin tespiti” için açılan davalara “HİZMET TESPİT DAVALARI” denir.

11.09.2014 tarihine kadar açılan hizmet tespit davalarında, sigortasız olarak çalıştıran işverenin yanında Sosyal Güvenlik Kurumu da davalı sıfatıyla hasım gösterilmekteyken 11.09.2014 tarihinden önce, yürürlüğe giren 6552 sayılı Kanun’un 64.maddesi ile 5521 sayılı İş Mahkemeleri Kanununun 7.maddesine eklenen fırka ile artık Sosyal Güvenlik Kurumu’nun, açılacak davalarda, davalı olarak taraf gösterilmesi ortadan kaldırılmıştır.

” Hizmet akdine tabi çalışmaları nedeniyle zorunlu sigortalılık sürelerinin tespiti talebi ile işveren aleyhine açılan davalarda, dava Kuruma resen ihbar edilir. İhbar üzerine davaya davalı yanında ferî müdahil olarak katılan Kurum, yanında katıldığı taraf başvurmasa dâhi kanun yoluna başvurabilir. Kurum, yargılama sonucu verilecek kararı kesinleştikten sonra uygulamakla yükümlüdür.” şeklindedir.

6552 sayılı Kanun ile yapılan değişiklik ile artık doğrudan, sigortasız çalıştıran işveren davalı gösterilecek olup, açılan dava üzerine mahkeme resen davayı ihbar suretiyle Sosyal Güvenlik Kurumu’na bildirecektir. Mahkemenin ihbarı üzerine ise kurum, davalının yanında feri müdahil olarak davaya katılacak ancak, kanun yollarına başvurma konusunda davalı işverenden bağımsız olarak inisiyatif kullanabilecektir.

01.01.2018 tarihinden itibaren, mevzuat gereği, hizmet tespit davası açmadan önce dava şartı arabuluculuk sürecinin yürütülmesi zorunludur.

Davacı isterse davasını davanın açıldığı tarihte dava olunanın Türk Medeni Kanunu gereğince ikametgâhı sayılan yer mahkemesinde açabileceği gibi isterse işini yaptığı işyeri için yetkili iş mahkemesi veya iş davalarına bakmakla görevli asliye hukuk mahkemesinde açılmalıdır.